Saturday, October 31, 2009



P1800-ES

480 ES, en bilsaga

Det var på det sena 1970-talet Volvo

startade sitt G-13 projekt; att utveckla

en kompakt ekonomisk Volvo för den

amerikanska marknaden. Framtidens

tillverknings plats var känd i förväg.

Det var i Born, Nederländerna.

Det var platsen för DAF:s bilfabrik,

som hade tagits över av Volvo Car

Corporation år 1973.


Det var också där som Volvo 66,

300-serien, 400-serien och

-40-modellerna tillverkades.


Marknadsforskningkraven för

den nya bilen var kända i slutet av

1979.


Marknadsforskningen hade blivit

fullbordad och målgruppen var klar.

Bilen skulle bli riktigt iögonfallande,

en framhjulsdriven modell med en

2.5 m hjulbas. Dess golvpanel fick

lov att vara liknande så den också

kunde användas för andra modeller.

Den första,föregångaren för en helt

ny serie, skulle bli en sportbilliknande

modell.


Projekt G-13 ...


Eftersom designen skulle vara

nyckeln till framgången var inte mindre

än fyra designagenturer inblandade.

Först av allt var det Volvos designavdelning

i Sverige. Sedan var det utformnings

avdelningen i Helmond, Nederländerna.

De hade också designat 300-serien

(ursprungligen DAF). Den avdelningen var

sedd som det lokala kontoret av Volvo

Car Corporation.


Ytterligare, två kända italienska

stylistfirmor blev kontaktade. Alla fyra

fick samma uppdrag: designa en

ny bil och presentera den i skalan 1:5.


1981 togs 4 förslag till design fram som

lermodeller i full skala.


P1800 element Chefen på Helmond

styling avdelningen, som just då lade

sin kraft på förändringar på 300 serien,

var Rob Kock. Rob formade ett

fyrmannalag som arbetade deltid på

G-13 projektet. En lagmedlem

–John de Vries– skulle ha ett avgörande

inflytande på utvecklingen av det

som senare blev Volvo 480.


Det var John som från starten utgick

från den stiliga Volvo P1800-ES designen.


Vem vinner? Den 9 juni 1981

presenterades fyra prototyp

modeller för den svenska styrelsen.

En modell blev diskvalificerad på grund

av att bakåtsikten var för begränsad medan

en annan modell var för kantig. Det var den

Nederländska modellen som vann även om

den inte hade tillräckligt av Volvos

traditionella kännetäcken. Svenskarna var

också tillåtna att fortsätta utveckla deras

modell.


Det här var ett viktigt moment i historien om

Volvo 480. Ytterligare utveckling av bilen, som

ännu inte hade det slutliga utseendet av 480,

tog plats under namnet ”Galaxy”.


1993 kom en ny motor på 1998 cm3 och

110hk (108hk from -94) som gjorde

bilen rättvisa och den behölls fram till

att 480 lades ner 1995.


DAG STÅHLE


No comments: