Tuesday, January 27, 2009





ROMANFÖRFATTAREN DAG STÅHLES TREDJE ROMAN HETER MINA DAGAR I KVARTERET ANDROMEDA HANS FJÄRDE BARN ÄR
VIOLATIAS NEGATIVA AQVARIUM

Hc
 Ståhle, Dag. Mina dagar i kvarteret Andromeda. A&O. 256 s. Inbunden.
 
BN 4853260-43637294 
Titeln är utgiven. 
Den här romanens jagberättare är en roman – John Steinbecks Öster om Eden – som står i bokhyllan hos den unga kvinnan Cordelia i Gamla Stan i Stockholm. Steinbeckboken iakttar Cordelias försök att tygla depression, hallucinationer och självmordstankar. Cordelia skriver mängder av brev som hon lägger i romanen, och sålunda berättar även hon som "jag". Låter det konstigt? Det är det också, helt avsiktligt. Dag Ståhles (f. 1970) tredje roman är ett formexperiment, där läsaren får veta föga om vad som faktiskt har hänt och händer och där försöken att formulera mentala tillstånd löper i cirklar. Tidvis känns det hela alltför pretentiöst, men då och då är det intressant. Ambitionen att skriva något nytt och originellt är i sig lovvärd, även om jag personligen tycker att upprepningarna blir för många och att de rent grafiska experimenten snarare stör än tillför något. Litet minus också för aningen slarvig korrekturläsning.- Annika Johansson.
Häfte 08104 


1 comment:

Författaren: Dag Ståhle said...

MINA DAGAR I KVARTERET ANDROMEDA HETER ROMANEN